Menu Sluiten

Kefir – een goedkoop probioticum voor je darmen

Vaak heb ik kefirkorrels over. Ik geef ze gratis weg.
Heb je interesse, mail me dan even.

De voordelen van een regelmatige consumptie van kefir zijn groot. Doordat het licht verteerbaar is,  worden de darmen schoongemaakt en wordt het lichaam voorzien van heilzame bacteriën en gisten, vitaminen, mineralen en volwaardige eiwitten. Kefir heeft een genezende werking bij ontstekingen van de luchtwegen, bij maagkrampen, chronische darmontstekingen, lever en galaandoeningen, nier- en blaasontstekingen, zenuwziekten, buikklachten, diarree, hardlijvigheid, bloedarmoede, diverse vormen van huiduitslag en zelfs bij zwangerschapseczeem. Het heeft een kalmerend effect op het zenuwgestel. In de kindergeneeskunde diende Kefir ook al als vervanging van moedermelk. Kefir kan helpen de sterke hang naar ongezond voedsel te elimineren, doordat het lichaam beter gevoed en meer in balans is.

Kefir probiotica, foto door Arie Storm Fotografie Omdat kefir zo uitgebalanceerd en voedzaam is, draagt het bij aan een gezond immuunsysteem. Het belangrijkste bij het gebruik van Kefir is dat het ontslakkend werkt. Het gebruik van kefir helpt de darmen met het verwijderen van gifstoffen uit het lichaam. Kefir moet dagelijks gedronken worden. Het verstoort de vertering niet, omdat het heel snel in het bloed wordt opgenomen. De 24-uurs Kefir werkt laxerend en men zou bij harde stoelgang 2 tot 4 weken lang de kefir voor het naar bed gaan moeten gebruiken. Waterkefir ouder dan 48 uur werkt stoppend.

Over de hoeveelheid die bij ziekte moet worden gedronken is de literatuur niet helemaal duidelijk. In zijn algemeenheid kun je zonder bezwaar één tot enkele glazen per dag drinken. Maar: kijk voor alle zekerheid ook even bij het laatste kopje op deze pagina!

 

Melkkefir
Melkkefir bevat gisten en rechtsdraaiende melkzuurbacteriën. Het is licht verteerbaar en bovendien wordt lactose in het fermentatieproces afgebroken. De bacteriën zetten de lactose om in zuur, lucht en een minieme hoeveelheid alcohol. De levende culturen verbeteren de lactosevertering, ook bij mensen die lactose moeilijk verteren. Ook al wordt (eventueel rauwe/verse) melk als basis gebruikt, het eindproduct is veel gezonder. De slijmvormende werking die melk heeft, verdwijnt bijna helemaal in de uiteindelijke melkkefirdrank. Mensen die lactose-intolerant zijn, krijgen door het eten van kefir -dat rijk is aan heilzame gisten en bacteriën-, lactase binnen. Lactase is een enzym dat het grootste gedeelte van de lactose die na het kweekproces nog over is, opgebruikt.

Veel mensen die gevoelig zijn voor lactose reageren wel goed op melkkefir. Uit onderzoek in 2003 (Hertzler SR, Clancy SM The Ohio State University, Columbus) bleek zelfs dat melkkefir een positief effect heeft op de lactose tolerantie bij volwassenen met een intolerantie en zo juist de intolerantie kan verbeteren. Natuurlijk is ieder systeem anders, reageer je niet goed op melkkefir, dan kun je altijd kiezen voor waterkefir.

Kefir kan gemaakt worden van elk soort melk: koemelk, geitenmelk of schapenmelk of melk van kokosnoten, rijst of soja. Het is in lichte mate slijmvormend, maar het slijm is van een “schone” kwaliteit dat een ideaal milieu vormt voor de aanmaak van goede bacteriën in het spijsverteringskanaal.

Waterkefir
Wat betreft voordelen voor de gezondheid maakt het niet uit of je kiest voor melkkefir of waterkefir. Ook de waterkefir bevat rechtsdraaiende melkzuurbacteriën en gisten, en ook de vitamines, mineralen, essentiële aminozuren en probiotica. Waterkefir bevat een zeer kleine hoeveelheid alcohol door het fermentatieproces, dat is meestal niet meer dan 0,2%. Waterkefir kun je zelfs gebruiken als gezichtsmasker of lotion, het heeft namelijk een weldadige werking op zowel een vette als een droge huid.

Nadelen van kefir?
Om het immuunsysteem op de lange termijn te stimuleren zou je probioticum of kefir ook langere tijd moeten gebruiken. Kefir wordt, voor de zekerheid, afgeraden voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Mensen met een sterk verzwakt immuunsysteem, bijvoorbeeld door ziekte, kunnen voor gebruik beter eerst overleggen met de behandelend arts. Waterkefir is niet geschikt voor diabetici in verband met de suikerresten. Kies in dat geval liever voor melkkefir.

 

 

Geef een reactie